INSPEKTORZY UDAREMNILI PRZEWÓZ SUSZU TYTONIOWEGO Z FRANCJI DO ROSJI ORAZ WYELIMINOWALI Z RUCHU POJAZDY NARUSZAJĄCE PRZEPISY.
Przewóz suszu tytoniowego bez zgłoszenia danych w System Elektronicznego Nadzoru Transportu (SENT), wykonywanie przewozu przeładowanym pojazdem o ponad 7 ton, to niektóre z ujawnionych naruszeń w ramach działań prowadzonych na terenie powiatu legnickiego przez inspektorów z dolnośląskiej ITD.
W środę (16 marca), na autostradzie A4 inspektorzy z legnickiego oddziału dolnośląskiej ITD zatrzymali do kontroli białoruski pojazd, którym przewożono z Francji do Rosji ponad 19 ton suszu tytoniowego. Zgodnie z ustawą o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów SENT, susz tytoniowy podlega obowiązkowi zgłoszenia przewozu. Takiego zgłoszenia nie dokonano. W związku z zaistniałą sytuacją, mając na uwadze zakres posiadanych kompetencji, inspektorzy przekazali sprawę funkcjonariuszom Krajowej Administracji Skarbowej.
W kolejnym zatrzymanym pojeździe litewskiego przewoźnika, którym przewożone były maszyny rolnicze z Belgi do Litwy, inspektorzy stwierdzili dwa duże pęknięcia tarczy hamulcowej przedniego koła, zagrażające jej rozerwaniu przy hamowaniu. W związku ze stwierdzonymi usterkami inspektorzy zatrzymali dowód rejestracyjny pojazdu i wydali zakaz dalszej jazdy.
Tego samego dnia, inspektorzy realizowali również wniosek o kontrolę dotyczący zanieczyszczania drogi. W wyniku wskazanych czynności, inspektorzy zatrzymali do kontroli czteroosiowy pojazd ciężarowy przewożący z placu budowy na wysypisko materiał sypki bez odpowiedniego zabezpieczania plandeką. Na umieszczonej z boku skrzyni ładunkowej, na nierozwiniętej plandece, leżały bryły zmieszanej ziemi i kamieni, które w każdej chwili mogły spaść z pojazdu stwarzając zagrożenie dla innych uczestników ruchu.
Pojazdem przewożone były odpad o kodzie 17 05 04 (gleba i ziemia, w tym kamienie, inne).
Na ciężarówce nie umieszczono wymaganej przepisami tablicy z nazwą „ODPAD”. Mimo żądania kierowca nie okazał wymaganego dokumentu przewozowego. Po dokonaniu ważenia pojazdu okazało się, że jego rzeczywista masa całkowita wynosiła 41,5 tony, przekraczając dopuszczalną masę całkowitą o 7,5 tony. Dalszy przewóz był możliwy po częściowym rozładunku przewożonego materiału.
W związku z powyższym kierowcy zostali ukarani mandatami karnymi. Wobec przewoźników, zarządzającego transportem w przedsiębiorstwie oraz załadowcy ładunku inspektorzy wszczęli postępowania administracyjne.