31 GODZIN BEZ ODPOCZYNKU NA KARCIE „DZIEWCZYNY”
W piątek, 7 kwietnia 2023 r. insp. z WITD we Wrocławiu prowadził czynności kontrolne, na terenie powiatu polkowickiego, ukierunkowane na kontrolę pojazdów nienormatywnych.
W wyniku prowadzonych czynności zatrzymano do kontroli zespół pojazdów, którym przewożono walec drogowy. Wysokość pojazdów wraz z ładunkiem wynosiła 4,24 m, przekraczając o 24 cm dopuszczalną. Nietypowe ustawienie walca, wpływające na nienormatywność pojazdów, wynikało stąd, że kierowca jechał jeszcze po koparkę, którą wraz z przewożonym walcem miał dostarczyć do bazy przedsiębiorstwa. Kierujący nie posiadał zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego. W tym zakresie wszczęto postępowanie administracyjne wobec przewoźnika.
Na uwagę zasługuje w szczególności kolejna kontrola 40 tonowego zestawu składającego się z ciągnika siodłowego i naczepy, którym przewożono ładunek nieprzetworzonego mięsa z Hiszpanii do Polski. Pojazdem kierował osobiście przedsiębiorąca. Po sporządzeniu wydruku z tachografu okazało się, że czas swojej jazdy zapisywał na karcie kierowcy należącej, jak określił, do jego „dziewczyny”. Co ciekawe kobieta , do której należała karta miała uprawnienia tylko do kierowania pojazdami kategorii „B”, a kontrolowany zestaw wymagał „C”+„CE”. Dokładna analiza czasu pracy zatrzymanego kierowcy wykazała, że trasę z Polski do Hiszpanii i z powrotem przejechał korzystając naprzemiennie, bez wymaganego odpoczynku, z dwóch kart kierowcy. Za okres kiedy jechał na karcie „dziewczyny” na swojej deklarował okres odpoczynku, po to aby nie zarejestrować popełnianych naruszeń. Jego łączny czas jazdy dziennej wyniósł ponad 31 godzin. Za jazdę na cudzej karcie zatrzymano kierowcy- przedsiębiorcy prawo jazdy na trzy miesiące, a za stwierdzone naruszenia wszczęto postępowanie administracyjne zagrożone maksymalną kwotą wynoszącą 12 tysięcy złotych. Oprócz ujawnionych nieprawidłowości dotyczących użytkowania tachografu i czasu pracy kierowców insp. TD stwierdził naruszenia przepisów związanych z przewozem materiałów niebezpiecznych. W kontrolowanym zespole pojazdów zamiast zbiorników o łącznej dopuszczalnej pojemności 1500 l zamontowano o pojemności przekraczającej 1600 litrów. W tym zakresie również wszczęto postępowanie administracyjne wobec przewoźnika.